onsdag 4 april 2012

Retrogardin blev ny gympakasse!


Ungarnas gymnastik påsar har varit trasiga länge, har använt dom hemska nalle puh kassarna från Ica maxi(inköpta för ca fem år sedan).
Den gamla kassens delar i ett plastigt material.


Dragkedjan och handtagen var där inget fel på, så dom sprättades av.
Sedan fick äldsta tjejen välja fritt ur tygskåpet så att det passade till den sparade dragkedjan och handtagen.
Valet blev en bit retrogardin inköpt på Tradera, ett vågat val av en 11-åring.
Så här såg gardinen ut.


Hon ville gärna ha med den vågade kanten och så skulle där stå hennes namn på.
Klippte isär den gamla kassen som var i en bra storlek och började knåpa ihop delarna, med dragkedjan,
' handtag och ett namnbroderi som jag sytt på symaskinen med vanlig tät sicksack.


Allt gick bra tills jag skulle bandkanta utsidans sömmar, jag hade ingen snedslå! grrrrrrrrr.....
Jag skulle ju inte köpa något nytt hade jag tänkt, så det blev till att klippa till remsor av ett annat naturvitt syntettyg.
Overlockade ena kanten och sydde med tre-vik fast remsan först enkelt med rak söm sedan vek jag över och sicksackade fast den.
Nästa gång ska jag använda mig av bandkantaren till symaskinen, men det blir lite tjockt och knöligt så jag vet inte om det går.


Helt ok gympa kasse blev det i alla fall och i en härlig färg dessutom.

9 kommentarer:

  1. Så superkul gympapåse, well done. Grön är skön!, och så är detta helt unik, gjort med kärlek, och väldig fint!

    SvaraRadera
  2. Mycket bättre och snyggare än Nalle Puh väskan!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker den blev superfin och vilket härligt tygval hon gjorde! Super!

    SvaraRadera
  4. Åh, vilken superfin väska!
    Jag gillar verkligen de där plast-kassarna, alltså inte just att det är Nalle-puh och att de är i plast utan själva modellen.
    Det går ner massor i de som är storleken större.
    Himla smart att använda den som mönster.
    Gillade verkligen hennes tygval också, mycket snyggt!

    Jag skrattade så när jag läste din kommentar hos mig! Terrakotta! Hualigen!
    Jag har det tyvärr i min hall och delvis i köket. Hur gräsligt som helst. I köket är det dessutom knallblått kakel med gula citroner här och där. Men har jag tur så kanske jag kan snygga till där i sommar.
    Men först är det badrummet.

    /Glad Påsk

    SvaraRadera
  5. Tycker det blev en helt fantastiskt fin gympapåse!! Skulle ju passa under Åsas återbruk. =) Snygg!!!

    SvaraRadera
  6. Så mycket fint du gjort. Jag har tyvärr inte hunnit snurra runt på bloggarna så mycket så jag har missat massor! Fin tunika med apor, härliga kläder i rymdtemat också denna som jag så gärna hade haft, men kanske inte som gympaväska då jag är dålig på att gympa. Men som shoppingkasse för den är underbar!

    SvaraRadera