torsdag 19 april 2012

Lägerskola = nytt nattlinne!



Äldsta dottern ska på läger nästa helg med övernattning, det krävde ett nytt nattlinne!
Hennes gamla favorit var nu så litet att det knappt räckte nedanför rumpan.
Sagt och gjort, letade upp mönstret till hennes "linneklänning" som jag sydde förra året och la till en decimeter på längden.
Ökade inte vidden eftersom jag sydde nattlinnet i någon slags ribb, eller vad det kallas och det är mycket elastiskare än jersyn som mönstret är gjort för.



Tyget som vi valde är köpt på Tradera och det fanns en lagom bit kvar för att det skulle bli ett nattlinne, det är jättemjukt och skönt.
När jag syr Linnen och sådana här klänningar så börjar jag med att sy ena axelsömmen, bandkanta halsen, sy andra axelsömmen, bankanta ärm hålen, sy sidsömmarna, lägga upp fållen, sy in ändarna av overlockstråden och söms-månen för hand i hals och ärm hål, KLART!
Snabbt och lätt och jättekul.............



Modellen passar ju så bra till alla fina barntyger som finns ute att köpa just nu, härligt och de fina tygerna kommer till sin rätt.
Jag har sytt mer, men har inte hunnit blogga om det ännu!
Nu skiner solen och lillpys vill ha en ny blöja.
So long!/Åsa

1 kommentar: