tisdag 1 februari 2011

Gammal tunika blir nya kläder!











När jag städade i en av mina tyg gömmor häromdan så hittade jag en gammal avklippt tunika som jag köp på Kappahl för flera år sedan men aldrig använt.

Jag hade klippt av livet och tänkt att resten kunde bli en kjol till mig istället.

Nu kom jag på en bättre tanke och klippte av ännu en bit och sydde en kjol till stora tösen istället, bara genom att sy en gummibanskanal, dra i gummiband och sticka fast det på mitten så att det inte snor sig i tvätten.

Då blev där en liten remsa över så kom jag och tänka på en bit jersey som jag har liggandes i svart( har inte blivit använd för den är inte riktigt svart snarare blåsvart).

Kom att tänka på ett mönster jag sett i Ottobre nr 6/2009, en tröja med puffärm och lite extra rynkat tyg fram.

Ritade av mönstret i stl 146 och sydde rakt av inga ändringar( hon har egentligen stl 152) den blev egentligen lite vid, syr jag fler i samma modell så skippar jag sömsmånen i sidorna!

Gjorde tre remsor av det blommiga tyget jag fick över från tunikan och kanta dom med overlocken.
Drog i rynk tråd och sicksackade fast dom på framstyckets överdel.

Kantade halringningen med en muddremsa istället för med jersey och fållade nederkant och ärmar med tvillingnål.
Jag hann inte fotografer plaggen i morse innan dom åkte på, dom skulle användas genast.,
Gott betyg tycker jag!

Ytterligare två oanvända saker har fått nytt liv!

Korten är ganska dåliga, inte lätt att få till det i mörkret klockan 7:00 på morgonen............
Allt väl!/Åsa





6 kommentarer:

  1. Jättefin! Det är extra kul när man kan göra smarta återannvändningar som blir bra!!

    SvaraRadera
  2. Så lyckat det blev, jättesnyggt!

    SvaraRadera
  3. Såhär kallas mirakel, jättejättefin, och återbruk som det är bäst!

    SvaraRadera
  4. Vilket lyckat projekt! Setet är jättesnyggt och passar en större tjej perfekt. Jag blir så inspirerad och vill genast testa att rynka remsor som dekoration!

    SvaraRadera
  5. Vad fint det blev! JOggingsetet i gult är också väldigt snyggt!

    SvaraRadera
  6. Vad fint det blev! Snygg joggingset nedanför också, älskar tyget!

    SvaraRadera