onsdag 29 februari 2012

STICKAT!



Mått första stickade "riktiga plagg" är klart, jag har stickat sockor innan men tycker inte att det räknas.
Försöker utmana mig själv att prova nya saker så man inte bara gör det man kan och är van vid.
Jag kan till exempel inte läsa ett stick mönster, bara rappakalja.
Men nu var jag så illa tvungen att lära mig, ville ju så gärna ha en stickad orange väst till lillpys i lite flickig modell.
Jag har blivit väldigt inspirerad av syserine som stickar ljuvliga alster.
I min lokala garnaffär hittade jag ett underbart mönster på en väst som stickades i ett stycke, det måste vara enkelt tänkte jag:).
Rund stickor,garn och mönster inhandlades och sedan började jag bråka med rund stickorna.
Rev upp allting fem gånger, men gav inte upp.
Då tyckte min mamma att jag kunde prova med vanliga stickor istället och då funkade det bättre.
Sedan skulle man öka antalet maskor över ärmarna, på samma ställe varje varv och det tyckte jag att det kunde man väl se utan att göra markeringar HA HA........
Riva upp börja om(garnet började nu se lite slitet ut)göra rätt markera med ett avvikande garn så ökningen kom på exakt samma ställe varje varv.


Resten av sticket gick över förväntan, fick lite råd av mamma hur man maskar av i ärm hålen och sedan lägger upp nya masker så det bildas ett litet ärm hål.
Enligt mönstret skulle där vara flätor på framstycket, men det hoppade jag över denna gången.
Men blev ändå så pass nöjd att det nog blir en väst till i en annan färg och då ska jag prova att sticka flätor.
Skam den som ger sig!



Mönstret och garn är köpt på Broderi och pyssel i Båstad och kommer från SIRIDAR( hittar inte häftet just nu men kan leta lite till om någon vill ha numret)
Garnet heter BABYBAMBOO och är av bambufibrer, underbart!
Sticket gav mersmak och det bar iväg och inhandlades ett nytt mönster på en kofta som ska stickas i samma garn men grön istället(mer om det när och om det projektet blir färdigt.

Ha en bra dag!/Åsa

Måste bara tillägga en sak, DÖD ÅT RUNDSTICKORNA!

6 kommentarer:

  1. Bra kämpat!! Blev ju jättesöt!
    Malin

    SvaraRadera
  2. Grattis! Du tar verkligen utmaningar! Imponerad att du orkat efter så många upprepningar! Jag stickar allt på rundstickor, också det jag stickar fram och tillbaks, smidigt och enklare tycker jag. Hon är jättesöt i den och den ser så fin ut!

    SvaraRadera
  3. Vad fin den blev! och vad duktig du är som inte ger upp:-)

    SvaraRadera
  4. Imponerad över din envishet! Tur att du inte gav upp för västen blev superfin o en så söt modell! Förstår precis det där med tygerna. En del ger en bara så dåligt samvete där de ligger o ligger o ligger...=)

    SvaraRadera