tisdag 29 november 2011

Nu är det jul igen!

Triss iklänningar!

Dags för ännu några julklappar, lite klänningar.
Trillningkusinerna ska få var sin "julig" klänning i julklapp( Nu kommer deras mamma se detta innan paketen är överlämnade).
Jag hade tänkt att sy i ett klassiskt rutigt jultyg, men det jag hade på lager räckte inte.
Hittade istället detta tyget som är köpt på Tygpyssling eller Nea nobelle, jättesött tycker jag.
Det är små hjärtan och tulpaner tryckt mellan rutorna och det går både i rött, blått och grönt.
Med detta mönster kan man även använda dom till sommaren!
Tre färger, tre tjejer.........................
De är sydda efter ett Ottobre mönster i stl 92, gammalt nummer av tidningen.
Jag tror att det var ett av de första numren som utkom i Sverige, hittar inte tidningen just nu!
Det vita tyget som jag använt till biten mitt fram och i nederkanten av klänningen är ett tunt tyg i linneblandning från Syknuten i Förslöv.
Jag använde mig av små svarta plastringar som jag sydde fast med svart knapphåls tråd till att trä siden banden igenom.
Osynlig dragkjedja mitt bak och kjolen är kantad med brodyr, köpt på Tradera.
Jag kanske skulle gjort dom mer olika, jag vet inte.
Mixtrade med olika brodyrer, men tillslut blev det bara sidenbandet som fick avvikande färg.
Skönt att ha de sista Julklapparna sydda, men kanske det blir fler till mina egna barn!
Ha det gott!/Åsa

5 kommentarer:

  1. Men gud så fina! Vilken fin modell och ursött med det tyget!

    SvaraRadera
  2. Det är så häftigt när du syr till trillingarna tycker jag! Tre barn samtidigt, det är häftigt. Supersöte klänningar! I da ghar jag sytt också! Kul efter lång sytorka.

    SvaraRadera
  3. Så härligt underbara!!! Gillar att du har satt ditt sidenband!

    SvaraRadera
  4. Supersöta! verkligen juligt fina. klassiska.

    SvaraRadera